تازه های مدیریت منابع انسانی

چگونه می توان کارکنان را خوشحال کرد؟

براساس نظرسنجی‌های انجام شده و تعداد رسمی بیکاری، طی یک ماه گذشته گروهی به دنبال کاربوده‌اند و عده‌ای هم دست از جست‌وجو برای یافتن شغل مورد علاقه خود بر داشته‌اند و به صورت پاره‌وقت مشغول شده‌اند، اما مایل هستند تمام وقت کار کنند و این بدان معنا است که میزان واقعی بیکاری هنوز در آمریکا بسیار بالا است. نرخ بیکاری در ماه فوریه 15/9 درصد بود. با افزایش میزان بیکاری،کارمندان با وجود احساس نارضایتی سعی می‌کنند موقعیت شغلی خود را حفظ کنند. طبق ارزیابی که ازسوی شرکت مشاوره انجام و منتشر شده تنها 43 درصد زنان و 42 درصد مردان احساس رضایت کامل ازشغل خود دارند که تقریبا برابر با سه چهارم است. 70 درصد از زنان و 69 درصد مردان تصمیم دارند که کار فعلی خود را ادامه دهند. شرکت مشاوره از 3400 متخصص در 29 کشور دنیا تحقیقات انجام داده است.

یک مشاور اجرایی به منظور حل نارضایتی گسترده کارمندان، پیشنهاد می‌دهد که شرکت‌ها باید فرهنگ نظارتی به‌وجودآورند و از تیم‌های مختلفی کمک بگیرند که تجارب جدیدی دارند و فرصت‌هایی برای داوطلبین فراهم کنند و افراد را درگیرکار کرده و شبکه کارمندان را توسعه دهند.» تمامی این راه‌حل‌ها باوجود مبهم بودن عملی به نظر می‌رسند.

 

 

مایکل نورتون، استاد کسب‌وکار دانشکده هاروارد پیشنهاد تخصصی‌تری دارد. او معتقد است: «باید به کارمندان اجازه داد تاسرمایه شرکت را ببخشند. آقای نورتون در مقاله جالب خود که سال گذشته در مجله فوربز به چاپ رسید به این موضوع اشاره کرد که افراد با بخشایش پول خوشحال‌تر هستند تا اینکه پول را برای خودشان خرج کنند. نورتون کارمندان یک بانک بزرگ وشرکت فروش دارویی را بررسی کرد. او تاثیر اعطای مستقیم پاداش نقدی به کارمندان و پرداخت همان مبلغ به آنها را به منظور اهدا به موسسه خیریه مورد مطالعه قرار داد. از گروه استرالیایی به نام Karma Currency کمک گرفت که این شرکت از طریق وب سایت خود مبالغ مجازی را برای کارمندان می‌فرستاد و سپس این امکان را در اختیار آنها قرار می‌داد تا سازمانی را برای دریافت اهداء خود انتخاب کنند. نورتون با مبالغ پایینی چون 20 دلار آزمایش خود را آغاز کرد و رضایت کارمندان را قبل و بعد از اهدای ارزیابی کرد. او همچنین عملکرد تیم‌های فروش را در شرکت داروسازی پیش و پس از واگذاری پول بررسی کرد. شرکت‌ها هم فهرستی از 20 تا 30 موسسه خیریه را در اختیارکارمندان قرار دادند. نتایج حاصل از بررسی‌های نورتون شگفت‌انگیز است. او می‌گوید تصمیم‌گیری برای کارمندان فقط سه یا چهاردقیقه طول می‌کشد و نظرسنجی‌های قبل و بعد نشان می‌دهد که رضایت کلی کارکنان پس از اهدا به میزان 15درصد افزایش داشته است. همچنین فروش تولیدات افراد نیز به طور چشمگیری افزایش پیداکرده است.