آشنایی با مراحل شکایت علیه کارفرما در اداره کار
گام اول در احقاق حقوق و تنظیم یک شکایت موفق
اهمیتِ داشتنِ یک قرارداد جامع و کامل
مهمترین تجربهای که تمامی وکلای اداره کار به آن اذعان داشته و آن را زیر بنای پیروزی در هر دعوایی اعلان نموده اند، این است که معمولا اغلب مشکلات و اختلافات حوزه روابط کاری به دلیل نبود یک قراردادجامع کاری ایجاد میگردد.
برای جلوگیری از شکلگیری این اتفاق، لازم است قبل از استخدام و شروع به کار، با تنظیم دقیق یک قرارداد درست و دقیق، همه موضوعات مربوط به حوزه روابط کار شامل: حقوق و مزایا، ساعتهای کاری، مرخصی، محل کار، شرح مسئولیت، بیمه و در مجموع تمام نکات مهم که در یک قرارداد حرفهای در روابط کاری به آن نیاز است و احتمال بروز اختلاف نیز در آن قابل تصور است را با کارفرما تعیین نمایید.
به علت شرایط بسیار ناگوار و بد اقتصادی کشور در سالهای اخیر، کارگران به اصرار کارفرمایان و بدون تنظیم قرارداد کتبی، کار خود را در کارگاه آغاز نموده و بسیاری از آن ها نیز بر این باورند که به علت نداشتن قرارداد، شاید دیگر نتوانند از کارفرمای متخلف شکایت کنند و به علت بی اطلاعی از قوانین معمولا از حق و حقوق کامل خود در طول فعالیت کاری محروم میشوند.
در جریان انجام کار نیز همچنان بر این باور غلط هستند که اگر از کارفرما تخلفی سربزند، از آن جایی که قرارداد کتبی ندارند، پس توانایی شکایت از کارفرما را نیز به دلیل نداشتن قرارداد کار ندارند!
طبق نظر تمام وکلای حاذق در روابط کارگری، حتی در صورت نبود یا عدم تنظیم یک قرارداد کتبی، بازهم کارگر قادر است از کارفرما شکایت کرده و حقوق قانونی خود را با مراجعه به مراجع اداره کار دریافت نماید.
البته در برخی مواقع نیز بسیاری از کارگران جوانمردی را در این عمل میدانند که باید سر توافقات خود باکارفرما بمانند و میگویند چون کافرما همه این موارد و موضوعات را قبل از شروع به کار، با آن ها طی کرده، جوانمردی وانصاف را در عدم پیگیری موارد ذکر شده میبینند و شکایتی از کارفرما مطرح نمیکنندو هیچ گاه به دنبال زنده کردن سایر مزایای خود نمیروند که متاسفانه همین امر باعث تجری بسیاری ازکارفرمایان و زمینهای برای سوء استفاده بیشتر از کارگران شدهاست.
بسیاری از وکلای با تجربه و حاذق در حوزه روابط کار چنین عنوان میدارند که چون هر کارگر یا کارمندی درابتدای استخدام به راحتی تن به امضای هر قراردادی برای کسب روزی میدهد، پس طبق قانون نبایدهرنوع توافقی از سوی کارفرما با کارگران برخلاف قانون کار باشد.
همچنین داشتن یک قرارداد کتبی ناقص، شرایط کارگر را سختتر خواهد کرد و معمولا اعتباری نخواهدداشت.
لذا وکلای با تجربه توصیه میکنند که حتما به این موضوع توجه داشته باشید که در قرارداد کار، موارد ذیل به صورت کامل رعایت شود تا در صورت بروز مشکل بتوان با اطمینان خاطر نسبت به طرح شکایت ازکارفرما اقدام نمود:
- مشخص کردن دقیق حرفه و یا نوع کار و وظیفه کارگر در کارگاه
- درج دقیق مرخصیها، تعطیلات و ساعات کاری
- ذکر میزان حقوق، مزد پایه و تمام موارد مرتبط به آن
- مشخص نمودن دقیق محل کار کارگر
- مشخص نمودن مدت زمان کاری و اعتبار قرارداد
- درج دقیق تاریخ عقد قرارداد کار با کارفرما
- تعیین کلیه شرایط جزئی و خاص موجود در هر حرفه و شغل بر طبق قوانین کاری، عرف و فرهنگ رایج در کشور.
شکایت از کارفرما به دلیل پرداخت نشدن حداقل حقوق و مزایای کارگر
تجربه کاری بسیاری از وکلای حوزه روابط کار، مرسومترین نوع شکایات از کارفرما را در بیشتر محیطهای کاری، شکایت بابت عدم پرداخت حقوق عنوان نموده است. کارگران برای پیگیری حق و حقوق خود در این موضوعات، باید به ادارات کار استانها در محل وقوع کارگاه خود مراجعه کنند.
هرچند مرجع رسیدگی کننده به شکایت کارگر برای عدم دریافت حقوق و مزایا، اداره کار است ولی برای سایر موارد مثل صدمات جسمی، باید به دادسرای محل وقوع حادثه یا جرم مراجعه شود. همچنین برای واریز نشدن حق بیمه کارگر نیز باید به سازمان بیمه تامین اجتماعی مراجعه گردد.
تجربه نشان داده که اگر قصد شکایت موثر از کارفرمای خود را بابت عدم پرداخت حقوق و مزایای حداقلی قانون کار را دارید، باید مدارک مهمی همچون قرارداد کار دقیق و کامل، استشهادیه و سایر مدارک دیگر راکه نشاندهنده انجام فعالیت شما برای کارفرما است، به همراه داشته باشید و شخصا یا توسط وکیل به اداره کار مراجعه نمایید.
سپس با تنظیم یک دادخواست دقیق، شکایت خود را رسما ثبت نموده و به سهولت حق و حقوق از دست رفته خود را مطالبه کنید.
طرح شکایت از کارفرما حتی با وجود نبود قرارداد کار
نبود قراردادکتبی همیشه موجب ایجاد مشکلات متفاوت برای کارگر و کارفرما خواهد شد و به علت اهمیت این موضوع است که همواره وکلای با تجربه بر داشتن یک قرارداد کامل کار، تاکید دارند.
خوشبختانه در قانون ساز و کارهای مشخصی در نظر گرفته شده است و حتی اگر کارگر هیچ قراردادکارکتبی با کارفرما خود تنظیم نکره باشد، باز هم قادر خواهد بود در صورتی که حقوقی از ناحیه کارفرمادریافت نکند، شکایت خود را به مراجع رسیدگی اداره کار ارائه کند.
وکلای اداره کار که در این زمینه دارای تجربه هستند اعلام داشتهاند که بهترین راه برای احراز این رابطه رامیتوان در 2 حالت اثبات کرد:
- ارائه پرینت بانکی به مرجع رسیدگی مربوط به واریز حقوق ماهیانه به حساب کارگر
- جمعآوری ادله از طریق گرفتن استشهادیه محلی شاهدان یا تامین دلایل قضایی
البته طبق دیدگاه بسیاری از وکلای برجسته حوزه روابط کار، نبود قرارداد در این شرایط نیز برای کارفرمانیز به شدت مشکلآفرین است.
زیرا در این شرایط و بعد از اثبات رابط کاری بین طرفین، کارگر میتواند حقوق و مزایای خود را به شکل غیرواقعی بالا برده و در این حالت کارفرما هیچ راهی برای اثبات حقانیت خود ندارد.
جهت اطلاعات بیشتر لطفا با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید .
09395881794 خانم شاکر دوست