صبا مشاور - مشاور قانون کار و تامین اجتماعی

مجموعه صبا مشاور ارائه دهنده مشاوره تخصصی به کارفرمایان و کارگران محترم در زمینه قانون کار و تامین اجتماعی ارائه مشاوره رایگان قانون کار و تامین اجتماعی - تماس 09395881794 خانم شاکردوست

صبا مشاور - مشاور قانون کار و تامین اجتماعی

مجموعه صبا مشاور ارائه دهنده مشاوره تخصصی به کارفرمایان و کارگران محترم در زمینه قانون کار و تامین اجتماعی ارائه مشاوره رایگان قانون کار و تامین اجتماعی - تماس 09395881794 خانم شاکردوست

صبا مشاور - مشاور قانون کار و تامین اجتماعی

این مجموعه سعی دار با اتکا به کارشناسان مجرب و ممتاز، خدمتگزار جامعه شریف کارفرمایی و کارگری کشور عزیزمان باشد.
اخبار روز روابط کار و تامین اجتماعی، ارائه مشاور قانون کار، مشاور تامین اجتماعی، بیمه بیکاری، از کار افتادگی و ... همچنین پیگیری مصوبات و تغییر قوانین مرتبط با بهره گیری از خدمات مجموعه صبا مشاور
در اقدامی نوین مجموعه صبا مشاور اماده است تا مشاوره های خود را در خصوص دعاوی حقوقی، کیفری، ارث، خانواده و ... را عرضه نماید.
با تماس با این مجموعه میتوانید از مشاوره رایگان قانون کار و مشاوره رایگان تامین اجتماعی بهره ببرید.
شماره تماس 09395881794 خانم شاکردوست

۵ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

تنظیم آیین نامه انضباط کارگاه

پس از طی مراحل مذکور و تایید نهایی آیین نامه ، یک نسخه (که تمام صفحات آن به مهر اداره ممهور گردیده ) ، جهت ابلاغ به کارکنان و اجرا ، به کارفرما ارائه میشود ( و البته نسخه دیگر در بایگانی اداره کار بایگانی میشود ).

اما مدارک لازم جهت بررسی وتایید آیین نامه های انضباط کار (به نقل از روش اجرایی منتشره از سوی وزارتکار) بشرح زیر است :

1. تصویر صورتجلسه انتخابات نماینده کارگران یا اعتبارنامه اعضای تشکل کارگری کارگاه ( شورای اسلامی کارگاه) .

2. صورتجلسه انتخاب نماینده سرپرستان

3. معرفی نامه نمایندگان کارفرما در کمیته انضباطی

4. دو نسخه از آیین نامه که تمام صفحات آن به امضاء تک تک اعضا کمیته انضباطی رسیده باشد.

5. تکمیل فرم مشخصات آیین نامه انضباط کار

تنظیم آیین نامه انضباط کارگاه

پیاده سازی مدیریت منابع انسانی

راه کار مدیریت منابع انسانی همکاران سیستم شما را قادر می‌سازد تا در هر زمان ضمن ایجاد یکپارچگی و به‌روز نگه داشتن تمامی اطلاعات منابع انسانی، از آن‌هابرای بهبود فرآیندهای مورد نیاز، ساده‌سازی پیچیدگی‌ها و حذف دوباره‌کاری‌ها استفاده کنید. راهکارمدیریت منابع انسانی همکاران سیستم مدیران را قادرمی‌سازد تا ضمن کاهش هزینه، حذف دوباره‌کاری‌ها و افزایش دقت وسرعت درپردازش اطلاعات، بستر اطلاعاتی لازم برای تصمیم‌گیرهای خود را فراهم آورده وزمینه‌ساز افزایش بهره‌وری کارکنان و درنتیجه بهبودعملکرد سازمان باشند. این راهکار با تفکیک کارکردهای وظیفه‌ای در عین هماهنگی فرآیندی و یکپارچگی فعالیت‌ها،مجموعه‌ی کامل ومتنوعی از فعالیت‌های حوزه‌ی مدیریت منابع انسانی را پوشش می‌دهد. مدیریت منابع انسانی همکاران سیستم نیازهای شرکت شمارا از شناسایی و جذب نیرو تا خروج از خدمت کارکنان در قالب ماژول‌های مختلف فراهم کرده است.

این مجموعه به شما امکان می‌دهد تا برحسب نیاز و اولویت‌های خود به ترکیب دل‌خواه‌تان دست یابید.

منافع و مزایا:

پوشش کل فرآیند موجود در مدیریت منابع انسانی براساس نیاز هر سازمان سیستم مدیریت منابع انسان همکاران سیستم،فرآیندگسترده‌ی منابع انسانی سازمان را پوشش می‌دهد. در واقع این سیستم می‌تواند بین فعالیت‌های منابع انسانی از مدیریت اطلاعات وصدور احکام کارگزینی گرفته تا ارزیابی عملکرد، آموزش،بهداشت و… را در بر بگیرد. مدیریت منابع انسانی همکاران سیستم اطلاعات مربوط به این گستره‌ی وسیع را با وجود بخش‌ها و کاربران گوناگون به‌شکل یکپارچه وطبقه‌بندی شده در اختیار مدیران قرار می‌دهد.

سیستم منابع انسانی همکاران سیستم می‌تواند با لحاظ کردن تفکیک وظایف، کل فرآیندعملیاتی را به‌شکل یکپارچه در اختیار مدیر قرار دهد.

هماهنگی با سایر واحدهای سازمان سیستم منابع انسانی همکاران سیستم، با توجه به ارتباط حوزه‌های اداری و مالی درسازمان‌ها، ضمن یکپارچگی با سیستم حقوق و دستمزد، توانایی استفادهاز نتایج ارزیابی عملکرد و آموزش‌های افراد را درکارگزینی دارد. اعمال سریع و دقیق تغییرات در قوانین و مقررات حاکم بر نظام‌های جبران خدمات سیستم منابع انسانی همکاران سیستم قوانین و مقررات متنوع و پیچیده‌ی حاکم بر نظام‌های مختلف جبران خدمات را با دقت وسرعت بالاپوشش می‌دهد. هم‌چنین،انعطاف‌پذیری لازم برای اعمال تغییرات قوانین و رویه‌ها را داراست.

تنظیم آیین نامه انضباط کارگاه

پوشش نظام‌های جبران خدمات

در این سیستم امکان تعریف تمامی جداول پایه محاسبات مورد نیاز، عوامل موثر در احکام کارگزینی به تفکیک نوع استخدام وجود دارد. در محیط کاملا فارسی فرمول‌‌نویسی منابع انسانی همکاران سیستم، امکان استفاده از تمامی پارامترها و اطلاعات در تعریف فرمول‌های عوامل وجوددارد. اعمال تغییرات قوانین و رویه‌ها در کم‌ترین زمان ممکن برای این کار سیستم ضمن توانایی در ایجاد جداول پایه‌ی محاسبات جدید، به‌شکل خودکار عوامل حکم کارگزینی و صدور احکام اصلاحی را محاسبه می‌کند. هم‌چنین، در انجام محاسبات،سوابق و تاریخچه‌ی اطلاعات را در نظر می‌گیرد.

تامین امنیت اطلاعات و امکان ایجاد حق ‌دسترسی براساس نیاز کاربر سیستم همکاران سیستم از اطلاعات منابع انسانی شرکت شما به‌خوبی حفاظت و امنیت آن را تضمین می‌کند. این سیستم امکان تعیین سطوح دسترسی‌ مورد نظر شما را در سطح فرم برای کاربران فراهم می‌سازد. افزایش دقت و قابلیت اعتماد در دسترسی به اطلاعات سیستم به شما امکان می‌دهد به ازای هر کاربر محدودیت‌های دسترسی داشته باشید. هم‌چنین، براساس رکوردهای اطلاعاتی خاص هر کاربر امکان تعیین سطح دسترسی خاص وجود دارد.

توسعه نظام شایسته‌سالاری در شرکت سیستم منابع انسانی همکاران سیستم زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌سازی و توسعه‌ی نظام شایسته‌سالاری را برای شمافراهم می‌سازد. افزایش سطح تناسب شغل و شاغل سیستم منابع انسانی همکاران سیستم نتایج تجزیه و تحلیل مشا غل را ثبت می‌کند. این سیستم می‌تواند برای مشاغل،استانداردهای آموزشی ووظیفه‌ای شناسنامه تعریف کند. هم‌چنین، می‌تواند استانداردهای لازم برای شایستگی‌های شغلی وپست‌های سازمانی را براساس وظایف و ویژگی‌های مرتبط با آن‌ها تعریف کند.

بهبود فرآیندهای جذب، آموزش، توسعه و جبران خدمات

این سیستم به‌شکل خودکار نیازمندی‌های نیروی جویای کار را براساس ویژگی‌های شغلی تعیین می‌کند. هم‌چنین، می‌توان بااستفاده از این سیستم،نیازهای آموزشی نیروی انسانی را در شغل یا به‌طور کلی در سازمان شناسایی کرد. با استفاده ازنتایج ارزیابی عملکرد و آموزش این سیستم نیز می‌توانند ظام‌های انگیزشی جبران خدمات را تدوین کرد.

کاربری آسان سیستم برای کاربر

سیستم منابع انسانی همکاران سیستم با به‌کارگیری جدیدترین فناوری‌ها و طراحی گرافیکی مناسب، فعالیت‌های کاربر رادرسیستم آسان می‌سازد.به‌شکلی که کاربر به‌راحتی امکان کار کردن با سیستم را خواهد داشت.

جهت اطلاعات بیشتر لطفا با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید .

  09395881794 خانم شاکر دوست

آموزش و دوره محتوای HSE( حفاظت ،ایمنی و بهداشت کار )

انواع سیستمھای مدیریتی
چرخه دمینگ

آموزش و دوره محتوای HSE( حفاظت ،ایمنی و بهداشت کار )تاریخچه سیستم های مدیریت HSE
مدلھای سیستم مدیریت HSE
مفاهیم سیستم مدیریت
تشریح الزامات سیستم مدیریتHSE
مدیریت تغییر در سیستم های مدیریت HSE
مدیریت ریسک در سیستم های مدیریتHSE
KPI شاخص های کلیدی عملکرد

استراتژیھای ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت HSE
مدلهای حوادث
مستندسازی سیستم مدیریت HSE
ممیزی داخلی سیستم مدیریت HSE
کارگاه آموزشی: تدوین خط مشی– تدوین اھداف و برنامه ها– شناسایی خطرات HSE

مخاطبین دوره HSE :
مدیران پروژه
پیمانکاران و دست اندرکاران صنعت ساختمان
صنایع تولیدی و عملیاتی
صنایع نفت گاز و پتروشیمی
مهندسان مشاور و فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته های : شیمی، عمران و شهرسازی, معماری, برق , مکانیک, صنایع و سایر رشته های مربوطه
کارکنان ادارات و سازمان‌

مزایای دوره HSE :

همکاری و ارائه گواهینامه ملی معتبر و ارائه گواهینامه بین المللی
تربیت و آموزش متخصصان آشنا به مباحث کاربردی HSE
کاهش کمبود نیروهای کارشناس در زمینه HSE در صنایع مختلف
فراهم آوری زمینه اشتغال در حوزه HSE برای جوانان جویای کار
قرار گیری نام افراد برگزیده دوره در بین مشاوران HSE گروه راستین
ارائه سرفصلهای جهانی, منطبق با نیازهای HSE بازار ایران
بهره مندی از اساتید مجرب و برجسته
وجود سیستم نظارت و کنترل کیفیت در طی دوره

جهت اطلاعات بیشتر لطفا با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید .

  09395881794 خانم شاکر دوست

منظور از منابع انسانی چیست ؟

اگر چه در زمینه منابع انسانی مطلب و کتاب و مقاله کم نیست، اما همانطور که انتظار می‌رود (و منطقی هم هست)  اکثر مطالعات و مقالات مربوط به مدیریت منابع انسانی در حوزه سازمانها و کسب و کارهای متوسط و بزرگ است. 

به همین علت، معمولاً مدیریت منابع انسانی برای کسب و کارهای کوچک، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد وجدی گرفته نمی‌شود.

این در حالی است که مدیریت منابع انسانی نقشی است که در هر سازمانی که بیش از یک نفر عضوداشته باشد معنا دارد.به عبارتی، حتی در یک سوپرمارکت بسیار کوچک هم همچنان بخش عمده‌ای ازوظایف مدیر منابع انسانی، قابل پیگیری واجراست.

اگر چه عموماً در یک شرکت کوچک، سمتی به عنوان مدیر منابع انسانی وجود ندارد، اما به هر حال،‌مدیریت منابع انسانی بخشی از وظیفه مدیراجرایی یا مدیرعامل سازمان است.

طبیعتاً به تدریج، پس از اینکه یک سازمان بزرگ‌تر شد، این نقش به یک واحد مستقل به نام واحد مدیریت منابع انسانی یا Human Resource Management سپرده می‌شود و موقعیتی رسمی برای مدیر منابع انسانی در سازمان تعریف می‌شود.

تعریف مدیریت منابع انسانی

گری دسلر، نویسنده‌ی کتاب مدیریت منابع انسانی یا Human Resource Management که سالهاست دردوره های مدیریت در سراسر جهان به عنوان منبع درسی رشته مدیریت منابع انسانی مورد استفاده قرارمی‌گیرد، تعریف واحد مدیریت منابع انسانی و وظایف مدیریت منابع انسانی را به شکلی کلی و به صورت زیر  ارائه می‌دهد:

واحد مدیریت منابع انسانی، از میان وظایف مختلف مدیریتی، مسئولیت کلیه فعالیت‌ها و خط مشی‌های مربوط به کارکنان سازمان را بر عهده دارد.به طور دقیق‌تر: جذب همکاران جدید، آموزش همکاران، ارزیابی عملکرد کارکنان و پاداش دادن به آنها و به طور خلاصه ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان.

تعریف بالا نگاهی وظیفه گرایانه به واحد مدیریت منابع انسانی دارد و تلاش می‌کند فهرستی از وظایف واحد مدیریت منابع انسانی را ارائه کند.

اگر بخواهیم تعریفی مفهومی‌تر از وظیفه واحد مدیریت منابع انسانی داشته باشیم می‌توان چنین گفت:

واحد مدیریت منابع انسانی قرار است کمک کند تا سازمان، در افق زمانی بلند مدت، با کمترین هزینه،حداکثر کارایی را از کارکنان برای حرکت در راستای اهداف استراتژیک سازمان، کسب نماید.

چالشهای مدیریت منابع انسانی در ایران

مشکلات، نواقص و چالش‌های زیر، از جمله مواردی هستند که باید هنگام آشنایی با مدیریت منابع انسانی و یادگیری دانش مرتبط با آن، در ذهن داشته باشیم:

 برخی مدیران، بحث منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی را بیشتر به سازمان‌های بزرگ مربوط می‌دانند  و چنین وظایفی را در مجموعه‌های کوچک‌تر چندان جدی نمی‌گیرند. گاه در یک شرکت ۲ نفری،یک نفر به سمت مدیریت فروش منصوب می‌شود. اما در یک شرکت بیست نفری، ممکن است به سادگی نتوانید مدیرعامل را برای اختصاص یک پست به مدیریت منابع انسانی مجاب کنید.

 در بسیاری از سازمان‌ها، نقش واحد مدیریت منابع انسانی، کوچک انگاشته می‌شود.  در حدی که گاه صرفاً وظیفه‌‌هایی مانند حضور و غیاب کارکنان و تنظیم جدول‌های اضافه کاری و حقوق و دستمزد به آنها واگذار می‌شود.

 برخی مدیران، وظیفه‌ی واحد مدیریت منابع انسانی را بیشتر از جنس هنرِ کار کشیدن بیشتر از نیروی کار می‌بینند.  به همین علت، حاضر نیستند نقش مدیر منابع انسانی و واحد منابع انسانی را به عنوان نماینده‌ی اعضای سازمان به رسمیت بشناسند.

 برخی سازمان‌ها، واحد مدیریت منابع انسانی را در حد واحد تدارکات منابع انسانی می‌بینند  و تمایلی به درگیر کردن این واحد در تصمیم های استراتژیک سازمان ندارند. طبیعی است که با این نگاه، بحث توسعه منابع انسانی هم جایگاهی نخواهد داشت.

منظور از منابع انسانی چیست ؟

 

اهمیت کلمه‌ی بلندمدت در تعریف وظیفه مدیریت منابع انسانی

دقت داشته باشیم که اگر افق زمانی بلندمدت را از تعریف فوق حذف کنیم، عملاً نقش واحد منابع انسانی را در حد سرکارگرهای معادن فردریک تیلور، پایین آورده‌ایم.

در دورانی که مکتب مدیریت علمی یا Scientific Management‌ رایج بود، تیلور و همفکران او که با زمینه دانش مهندسی وارد حوزه‌ی مدیریت شده بودند، در پی بهبود کارایی و افزایش راندمان بودند (می‌توان گفت همه‌چیز در افزایش بهره وری نیروی انسانی خلاصه می‌شد).

نگاه مدیریت تیلوری به منابع انسانی

کارسنجی و زمان سنجی میراث آن دوره از مدیریت است.

مهندسان مکانیک که در آن سالها به صورت گسترده وارد حوزه مدیریت شدند، کوشیدند به همان شیوه‌ای که حداکثر خروجی را از موتور خودرو می‌گرفتند، حداکثر خروجی را از کارکنان یک سازمان هم بگیرند.

کم و زیاد کردن نور، تغییر موقعیت و ارتفاع میزها، تغییر چیدمان نشستن کارکنان و جابجایی چیدمان دستگاه‌ها در کارخانه‌ها، تغییر ساعت کار و ساعت غذا خوردن و همه‌ی کارهای مشابه، آزمایش‌هایی بودکه در آن سالها رایج بود تا نقطه‌ی بهینه‌ی کارکرد کارگران یک سازمان مشخص شود.

در آن زمان، نیروی انسانی در کارخانه‌ها چیزی شبیه نیروی بخار در لوکوموتیو‌ها فرض می‌شد و حقوق ودستمزد و پاداش و مزایا، چیزی شبیه زغالی که داخل کوره ریخته می‌شد تا نیروی محرکه لوکوموتیوتامین شود و زودتر به مقصد برسد!

آن زمان کار در معدن یا حتی خط تولید کارخانه‌ها، کاری فیزیکی و تقریباً غیر تخصصی بود. چیزی به نام شرح شغل معنا نداشت و مفاهیمی مانند شایستگیهای کلیدی کارکنان هم خلق نشده بودند.

کارگر جدید به مجموعه اضافه می‌شد و به دلیل سادگی فعالیت‌ها، در مدت زمان کمی فرایند کار را یادمی‌گرفت و جایگزین کارگران قدیمی می‌شد.

کارگری با سی سال تجربه، در واقع یک ماه تجربه داشت که آن را سیصد و شصت بار تکرار کرده بود!

طبیعی است که ماندگاری کارگران و نیروی انسانی در آن شرایط، دغدغه‌ی مدیران نبود. مهم این بود که هر کارگری، در مدتی که مشغول به فعالیت است، حداکثر خروجی را داشته باشد.

 

جهت اطلاعات بیشتر لطفا با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید .

  09395881794 خانم شاکر دوست

مرخصی استعلاجی

مرخصی استعلاجی قانون کار

مرخصی استعلاجی به مرخصی گفته می شود که در صورت بیماری مشمولان قانون کار ، برقرار شده و تا پایان مدت زمان بیماری ، با تایید سازمان تامین اجتماعی به عنوان مرخصی استعلاجی برای مشمولان منظور می شود .

حقوق کار به عنوان تنظیم بخش روابط کار ، واجد تضمینات مهمی در راستای حمایت از حقوق کارگران می باشد که یکی از مهم ترین این حمایت ها ، در مواردی است که مشمولان قانون کار به لحاظ جسمی یا ذهنی با بیماری مواجه شده و قدرت کار کردن به نحو مطلوب را از دست داده باشد که البته این بیماری می تواند بیماری ناشی از کار بوده و یا به صورت عادی به آن مبتلا شده باشد .

به همین دلیل ، در قانون کار نیز همچون قانون مدیریت خدمات کشوری امکان اخذ مرخصی استعلاجی برای مشمولان قانون کار مورد پیش بینی قرار گرفته است . بنابراین ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که مرخصی استعلاجی در قانون کار چیست واستفاده از مرخصی استعلاجی توسط مشمولان قانون  کار اعم از کارمندان و کارگران چه شرایطی خواهد داشت و در خاتمه نیز حقوق و مزایای زمان مرخصی  استعلاجی را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

علاوه بر پیش بینی مرخصی استعلاجی در قانون مدیریت خدمات کشوری که ناظر بر کارمندان شاغل در بخش دولتی است ، کارمندان و کارگرانمشمول قانون کار نیز در مواقع بیماری می توانند از مرخصی استعلاجی استفاده کنند .

همانگونه که از نام مرخصی استعلاجی بر می آید ، مفهوممرخصی استعلاجی ناظر بر مرخصی است که در مواقع بیماری گرفته می شود تا در طول مدت آن ، شخص بیمار بتواند نیرو و توان خود را که در اثر بیماری از بین رفته است را مجددا باز یابد .

بنابر آنچه گفته شد ، مرخصی استعلاجی با مرخصی استحقاقی که به ازای هر سال یک ماه به مشمولان  قانون کار تعلق می گیرد تفاوت داشته و با مرخصی بدون حقوق نیز که اصولا در مواقع غیر بیماری مورد توجه قرار می گیرد ، تفاوت دارد .

مرخصی استعلاجی

شرایط استفاده از مرخصی استعلاجی

لازم به ذکر است که بر اساس قانون کار ، مرخصی استعلاجی یکی از موارد تعلیق قراداد کار محسوب می شود . به همین دلیل ، در صورتی که مشمولان قانون کار از مرخصی های استعلاجی استفاده نمایند ، قرارداد کار وی به قوت خود باقی خواهد ماند و کارگر می تواند پس از اتمام مرخصی استعلاجی ، به کار سابق خود باز گردد .

جزییات و شرایط مربوط به استفاده از مرخصی استعلاجی در قانون کار مورد اشاره قرار نگرفته است ؛ بلکه تنها حکمی که در این خصوص مورد پیش بینی قرار گرفته ، ماده ۷۴ قانون کار است که به موجب آن ” مدت  مرخصی استعلاجی ، با تایید سازمان تامین اجتماعی ، جزو سوابق کار و بازنشستگی کارگران محسوب خواهد شد ” .

بر این اساس ، شرایط استفاده از این مرخصی در قانون تامین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است که به موجب بند۷ ماده ۲ این قانون ، ” بیماری ، وضع جسمی یا روحی است که انجام خدمات درمانی را ایجاب می کند یا موجب عدم توانایی موقت اشتغال به کار می شود ” . بنابراین ، در مواردی که کارمند و یا کارگر دچار بیماری شود که مرخصی استعلاجی را ایجاب کند ، می تواند از این مرخصی استفاده نماید .

 

جهت اطلاعات بیشتر لطفا با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید .

  09395881794 خانم شاکر دوست