تنظیم گزارش حادثه کارکنان
1- هدف :
هدف از نگارش این روش اجرایی ، تشریح نحوه تهیه و تنظیم گزارش حوادث، شبه حوادث و اتفاقات خطرناک و تحقیق در رابطه با علل آنها و ارائه راهکارهای اجرایی و اقدامات اصلاحی متناسب که مانع تکرار حوادث مشابه گردد.
2- دامنه کاربرد: این روش اجرایی در دفتر مرکزی و واحد های عملیاتی شرکت کاربرد دارد.
3- مسئولیت نظارت و اجرا :
نظارت : نماینده مدیریت.
اجرا : واحد HSE
4- شرح:
1-4 حادثه ناشی از کار:
طبق ماده 60 قانون تامین اجتماعی حادثه ناشی از کار عبارت است از حوادثی که درحین انجام وظیفه و به سبب آنبرای بیمه شده اتفاق می افتد. مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمان ها و محوطه آن مشغول به کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توان بخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جزء اوقات انجام وظیفه محسوب می گردد. مشروط بر این که حادثه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجان سایر بیمه شدگان و مساعد به آنان اتفاق می افتد حادثه ناشی از کار محسوب می شود.
2-4 رویداد Incident: اتفاقی که منجر به یک حادثه شده یا پتانسیل تبدیل شدن به یک حادثه را داشته باشد.
3-4 شبه حادثه Near misses: رویدادی که منجر به بیماری، جراحت، صدمه و یا خسارت نشده است و اصطلاحا بخیر گذشته است را شبه حادثه گویند.
4-4 ایمنی Safety: در امان بودن از ریسک غیر قابل قبول یک خطر.
5-4 آسیب های جزئی: آسیب هایی که با انجام کمک های اولیه بتوان فرد آسیب دیده را مداوا نموده بطوریکه او بتوانددر روز حادثه یا حداکثر روز بعد به کار روزمره اشتغال یابد.
6-4 حوادث جزئی: حوادثی که منجر به آسیب های جزئی می شوند را حوادث جزئی گویند.
7-4 آسیب های ناتوان کننده: آسیب هایی که در نتیجه آن کارکنان قادر نباشند وظایف محوله را بنا به تشخیص پزشک معتمد انجام داده و علاوه بر روز حادثه یک یا چند روز دیگر نیز از کار معاف گردند. بیماری های ناشی از کار نیز در صورتی که شامل تعریف مذکور باشد در زمره آسیب های ناتوان کننده بشمار می آید.
8-4 حوادث ناتوان کننده : حوادثی که منجر به آسیب های ناتوان کننده می شوند را حوادث ناتوان کننده گویند.
9-4 آسیب های ناتوان کننده دائمی (نقص عضو) : هر گونه آسیب بجز مرگ که برور کلی و دائمی فرد را از انجام کار
ناتوان نماید یا اینکه منجر به از دست دادن عملکرد عضو و یا قطع کامل آن گردد. مانند قطع بند انگشت و نابینایی یک چشم و …. .
10-4 حوادث ترافیکی و جاده ای Road Traffic Accident: حوادثی که برای وسایل نقلیه در زمان تردد در کارگاه و مسیرهای ارتباطی رخ می دهد.
11-4 موارد مراقبت های پزشکی Medical Treatment Case: شامل مواردی است که باعث اتلاف روزهای کاری و یا محدودیت کاری نمی شود ولی نیاز به درمان توسط پزشک و یا تحت نظر پزشک دارد.
12-4 موارد کمک های اولیه First Aid Case: هر نوع مراقبت پزشکی مثل درمان بریدگی، خراش، سوختگی که عموما نیاز به مراقبت پزشک ندارد، می باشد.
13-4 روز تلف شده : تعداد روزهای تلف شده غیر از روز حادثه که پرسنل بدلیل صدمات یا بیماری های شغلی نتوانسته اند در شاغل خود فعالیت داشته باشند را روز تلف شده گویند. روز تلف شده به دو گروه بشرح ذیل تقسیم بندی می شود:
روزهای تلف شده – عدم فعالیت کاری : تعداد روزهای کاری است که کارکنان بدلیل صدمات و بیماری های شغلی نتوانسته اند فعالیت داشته باشند.
-
روزهای تلف شده – محدود شدن فعالیت کاری: تعداد روزهای کاری است که ناشی از جراحات و بیماری است و اقدامات زیر انجام می گیرد :
پرسنل برور موقت در سمتی دیگر فعالیت می کند.
پرسنل در یک کار دائم ولی به صور پاره وقت مشغول به فعالیت است.
پرسنل در یک کار دائم مشغول بکار است ولی نمی تواند کار خود را بدرستی انجام دهد.
هرگونه موقعیت غیر عادی جدای از صدمات شغلی که در اثر عوامل محیطی ایجاد می شود. این شامل بیماریهای سخت و مزمن می شود که در اثر تنفس کردن، جذب شدن از طریق پوست، گوارش و یا تماس مستقیم در انسان ایجاد می گردد.
15-4 در زمان وقوع رویداد و حوادث به ترتیب اولویت مراحل زیر باید دنبال شود :
در زمان هر رویداد یا حادثه، شخص باید اول از ایمنی خود و سپس دیگران اطمینان حاصل کند.
شخص می بایست نسبت به ارزیابی وضعیت محیطی خود اقدام نماید.
با به حداقل رساندن ریسک یا خاموش کردن تجهیزات و دستگاه ها بدون اینکه ایجاد خطر برای خود و دیگران نماید.
انجام کمک های اولیه توسط نزدیکترین فرد آموزش دیده و صلاحیت دار.
تماس و برقراری ارتباط با واحد HSE
محصور نمودن منطقه و جلوگیری از ایجاد ازدحام و دخالت پرسنل مگر در صورت ضرورت .
اعلام گزارش رویدادها، حوادث و اتفاقات خطرناک به سرپرستان واحدها.
1-15-4 اقداماتی که سرپرست واحد فرد حادثه دیده می بایست انجام دهد:
بررسی وضعیت.
ارزیابی وضعیت حادثه با آنچه بیان شده و اتفاق افتاده.
تهیه لیست تمام افرادی که شاهد حادثه بودند.
تماس و هماهنگی با واحد HSE
همکاری کامل با سرپرست واحد HSE جهت تهیه و تنظیم گزارش حادثه و رویداد.
2-15-4 چگونگی تماس با واحدها در زمان وقوع حادثه :
شماره تلفن و آدرس واحد HSE آتش نشانی و بهداری می بایست در لیست شماره تلفن های ضروری در
اختیار کلیه واحدها قرار گیرد. کلیه مدیران و سرپرستان و پرسنل در جلسه آموزشی HSE از روش های برقراری ارتباط با بهداری، آتش نشانی و واحد HSE آشنا می شوند.
10-4 فرآیند بررسی و تحقیق :
1-10-4 اقدامات اولیه :
کلیه اقدامات مورد نیاز و ضروری جهت ارائه کمک های اولیه و اقدامات پزشکی می بایست توسط واحد بهداری انجام شود.
اقدامات مورد نیاز جهت رفع کلیه شرایط مخاطره آمیز از موقعیت وقوع حادثه قبل از آغاز بررسی و تحقیق الزامی است.
جهت اطلاعات بیشتر لطفا با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید .