شکایت اینترنتی از کارفرما
بعد از الکترونیکی شدن نحوه ثبت شکایات مختلف حقوقی و کیفری و امور دیگری همچون ارسال اظهار نامه و مشاهده ابلاغیه های نهاد دادگستری، در رشاستای الکترونیکی شدن خدمات دولتی وزارت کار و رفاه اجتماعی، سامانه جامع روابط کار را طراحی کرد. هدف اصلی از ایجاد این سامانه، تحقق وظیفه ذاتی وزارت متبوع، در استقرار قانون کار و نظارت بر حسن انجام آن بود.
افزایش آگاهی و اطلاعات قشر کارگر نسبت به حق و حقوق خود و به دنبال آن مراجعه آنها به اداره کار برای ثبت شکایت و پیگیری شکایات، ازدحام و شلوغی و افزایش حجم پرونده ها را به دنبال داشت.
سامانه روابط کار چیست؟
سامانه روابط کار، سامانه ای جامع است که سطوح کاربردی مختلفی در حیطه درون سازمانی و ارباب رجوع دارد. این سامانه دارای بیش از ۳۰ نوع از خدمات مختلف است که از خدمات مهم آن می توان به ثبت الکترونیکی دادخواست کار و ثبت قراردادهای کاری کارگران اشاره کرد.سامانه جامع روابط کار با هدف ثبت الکترونیکی قراردادهای کار و همچنین تنظیم روابط کارگر و کارفرما در مرداد ماه سال ۹۶ تصویب شد و از تاریخ۲۲ بهمن سال ۹۸ شروع به فعالیت کرد.
فرایند ثبت نام کارگران در سامانه روابط کار
در ادامه، نحوه ثبت نام کارگران در سامانه روابط کار برای شما آورده شده است:
1. مرحله اول: کارگران ساکن در استان تهران باید در قدم نخست به همراه کارت ملی و کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمت خود به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده و پس از احراز هویت اطلاعات خود را ثبت کنند.
2. مرحله دوم: پس از پرداخت مبلغ ۵ هزار تومان، رمز عبور سامانه از طریق پیامک برای آنها ارسال می شود.
3. مرحله سوم: پس از آن با ورود به سایت prkar.mcls.gov.ir می توانند خدمات مربوط به روابط کار همچون ثبت الکترونیکی دادخواست خود را دریافت کنند. کارگران در این مرحله باید تمامی مدارک خود از جمله قرارداد کار، صورت حساب بانکی حقوق و مزایا و گزارش وضعیت سوابق بیمه را در سامانه آپلود کنند. همچنین باید اصل مدارک را در روز مراجعه به مراجع حل اختلاف ارائه کنند.
4. مرحله چهارم: پس از ثبت شکایت از جانب کارگران، از طرف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل، یک برگ دعوتنامه به کارفرما ارسال می شود که کارفرما برای اطلاع از موضوع شکایت باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و احراز هویت کند تا بتواند در جلسات رسیدگی، حضور قانونی داشته باشد.
مدارک لازم برای ثبت نام در سامانه روابط کار
جهت ثبت نام در سامانه روابط کار، مدارک زیر لازم است:
1. کارت ملی و کارت پایان خدمت
2. کد فراگیر اتباع (برای اتباع بیگانه)
3. کارت ملی، کارت پایان خدمت، گواهی جواز کسب، پروانه یا هر نوع جواز فعالیت صنفی (برای کار فرمایان)
4. کارت ملی مدیر عامل، تصویر آخرین روزنامه رسمی که اسم مدیر عامل و نشانی دفتر مرکزی در آن درج شده باشد. (برای کار فرمایان حقوقی)
هزینه ثبت نام در سامانه روابط کار
هزینه ثبت نام در سامانه روابط کار برای کارگران ۵ هزار تومان و برای کار فرمایان مبلغ ۶ هزار تومان است. این هزینه به صورت نقدی یا از طریق دستگاه کارت خوان در دفاتر پیشخوان دولت از متقاضیان دریافت می شود.
جهت اطلاعات بیشتر لطفا با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید .
09129267044 خانم شاکر دوست