شکایت از کارفرما بابت حقوق
معمولا بسیار پیش میآید که کارفرمایان، کارگران یا کارمندان خود را بیمه نمیکنند یاحقوق و مزایای آنها را پرداخت نمیکنند امّا قانون برای این کارگران راهکار در نظر گرفته تا بتوانند از طریق قانونی شکایت کرده و حق خود را بگیرند؛ در این مقاله به نحوه ومراحل شکایت از کارفرما و مسائل مربوط به آن میپردازیم.
شکایت از کارفرما بابت حقوق
معمولا بیشترین شکایتی که از کارفرماها انجام میشود بابت پرداخت نکردن حقوق است؛ باید بدانید که مرجع صلاحیتدار برای رسیدگی به دعاوی مربوط به پرداخت حقوق،ادارهی کار است، بنابراین کارگر برای شکایت از کارفرما بابت حقوق، مزایا و… باید به ادارهی کار مراجعه کند امّا اگر در محل کار کارگر آسیب جسمی، حیثیتی و… دیده باشد،باید برای شکایت به دادسرا مراجعه کند.
بنابراین برای شکایت از کارفرما بابت حقوق و مزایا باید با در دست داشتن مدارک لازم مانند قرارداد، استشهاد و… به ادارهی کار مراجعه کرده و دادخواست تنظیم کنید تا پرونده در اسرع وقت پیگیری شود.
شکایت از کارفرما بدون قرارداد
عقد قرارداد بین کارگر و کارفرما به نفع هر دو طرف است، این موضوع برای کارگر در زمان شکایت از کارفرما بسیار مهم است چون میتواند به راحتی رابطهی خود و کارفرما رااثبات کند، البته اگر قرارداد وجود نداشته باشد، به معنی پایمال شدن حق کارگر نیست چون در این صورت باید از راههای دیگری مانند پرینت واریز حقوق واستشهادنامه وشهادت شاهدان، رابطهی خود را با کارفرما اثبات کند.
وجود قرارداد برای کارفرما هم مفید است، چرا که در قرارداد کاری علاوه بر مشخصات طرفین، نوع کار، ساعت کار، میزان اضافهکاری، میزان دقیق دستمزد و … مشخص میشود، اگر این قرارداد وجود نداشته باشد، کارگر هنگام شکایت از کارفرما ممکن است حقوق و مزایای خود را تا حد دلخواه بالا ببرد و کارفرما نیز نتواند ادعای خود را اثبات کند.
جهت اطلاعات بیشتر لطفا با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید .
09129267044 خانم شاکر دوست